موساد در یک سال اخیر ۵۰ حمله تروریستی جمهوری اسلامی علیه یهودیان را خنثی کرده است

از حمله ۷ اکتبر حماس به این سو، تعداد حملات تروریستی که جمهوری اسلامی علیه یهودیان در سراسر جهان برنامه‌ریزی کرده دست‌کم دو برابر افزایش یافته است

photo credit: Jerusalem Post Staff/AI

بر اساس گزارشی که به‌تازگی منتشر‌شده حجم حملات تروریستی که جمهوری اسلامی ایران علیه یهودیان و اسرائيلی‌ها در کشورهای خارجی برنامه‌ریزی کرده و موساد خنثی کرده است از حمله ۷ اکتبر حماس به این سو نسبت به سال گذشته دست‌کم دو برابر شده، و به بیش از ۵۰ مورد رسیده است.

به گزارش اورشلیم پست، دیوید بارنیا، رئیس موساد، در سپتامبر ۲۰۲۳ فاش کرد که این سازمان اطلاعاتی ۲۷ حمله تروریستی که جمهوری اسلامی علیه یهودیان و اسرائیلی‌ها در سراسر جهان برنامه‌ریزی کرده بود خنثی کرده است.

گاهی این حملات تروریستی از طریق همکاری میان موساد و سرویس‌های اطلاعاتی شرکای خارجی خنثی می‌شوند؛ گاهی نیز موساد به‌صورت مخفیانه و مستقل در کشورهای خارجی وارد عمل می‌شود. برخی کشورها هم ممکن است رابطه دوستانه‌ای با اسرائیل نداشته باشند، اما به‌دلیل اینکه نمی‌خواهند جمهوری اسلامی در خاک آن‌ها عملیات تروریستی انجام دهد، با سازمان اطلاعاتی اسرائیل همکاری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به این حملات و همچنین گسترش نگران‌کننده برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، موساد نیز اقدام‌‌هایی متقابل داشته است.

علاوه بر خرابکاری منتسب به موساد در دست‌کم سه تاسیسات هسته‌ای در فاصله ژوییه ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱، و همین‌طور ترور محسن فخری‌زاده، رئیس برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، موساد مسئولیت ربودن منصور رسولی، عضو واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه، را بر عهده گرفت و ویدیویی از اعتراف او به طراحی عملیات تروریستی علیه یهودیان در ترکیه را منتشر کرد.

جمهوری اسلامی موساد را به ترور ده‌ها مقام و دانشمند هسته‌ای نیز متهم کرده است.

در ژوئن ۲۰۲۳، موساد فاش کرد که یک حمله تروریستی علیه یهودیان در قبرس را با ربودن یوسف شهبازی عباسعلی‌لو، مغز متفکر این حمله، در خاک ایران خنثی کرده است.

بر اساس گزارش منابع خارجی، موساد در دسامبر ۲۰۲۳ سیدرضا موسوی و در ۱ آوریل محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، را در دمشق ترور کرد.

ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در ۳۱ ژوییه سال جاری در تهران نیز به موساد نسبت داده شده است. کسانی که این ترور را انجام دادند دقیقا می‌دانستند که باید چه موقع و به کدام اتاق حمله کنند.

به این فهرست باید انفجارهای غیرقابل توضیح را که ادعا می‌شود ناشی از نشت گاز یا موارد مشابه است افزود.

در حالی که جزئیات اقدام‌ها همواره محرمانه باقی می‌مانند، به گفته منابع آگاه، اطلاعات با کیفیت بالا و همین‌طور فعالیت میدانی موساد در کشورهای متخاصم موفقیت‌های دفاعی اسرائیل، از جمله در حمله پهپادی و موشکی مستقیم جمهوری اسلامی به این کشور در آوریل سال جاری، را ممکن کرده است.